2009. augusztus 24., hétfő

Raska Open 2009

Ismét beigazolódott, hogy nem kell sok pénzt elkölteni, hogy jó társaságban és jó versenyen vegyünk részt.
A Raska Open 2009 (Szerb Liga bajnokság utolsó fordulója) FAI2 nemzetközi versenyen. Több nemzetközileg elismert és a rangsorban is igen előkelő helyen álló versenyző társaságában repültünk. (pld. Keiko Hiraki Japan No.1, vagy Klaudia Bulgakow Lengyel bajnoknő)
Magyarországról 3 autóval indultunk kilencen, majd szerbiában még csatlakozott hozzánk Zuzu.
A határátkelés, kalandosan zajlott, mert Barth Sanya az útleveléből kiszakadt adatlapot megpróbálta saját magának beragasztgatni és ez nem tetszett a szerb hatóságoknak. De végül sikeresen vettük az első akadályt és átjutottunk a határon.
Amikor már láttuk, hogy nem "emberi időben" érkezünk telefonáltunk Zokinak a főszervezőnek, hogy számítson a kora hajnali érkezésünkre és ne legyen gond a szállások elfoglalása. Hajnali 2 órakor sikerült végre megérkeznünk és még ekkor is örömmel vártak bennünket és rakiával (pálinka) kínálták meg az úton megfáradt szervezetünket. :)
A szállásunk egy 4 emeletes fa turista szálláson volt ahol 2 db nyolc ágyas szobát kaptunk.Reggel indultunk regisztrálni ahol érdekes meglepetések vártak.
Megtudtuk, hogy a nevezési díj 60 euro + még 10 eurót kell fizetnünk az 5 napi szállásért reggelivel. A regisztráción kaptunk pólót térképet és szerb sim kártyát is, hogy ne a saját telefonunkat keljen használni a visszaszállító sms elküldéséhez.
A hely Kopaonik a Szerb és koszovoi határon lévő hegyvonulat tetején lévő síparadicsom.
A hegy csúcsa 2016 méteren van, és még így nyáron is lenyűgöző látványt nyújtott a maga kis hangulatával és a központi "városkával" Hasonlított a Süsüben lévő városhoz a szökőkúttal és a körben elhelyezkedő házakkal. Itt voltak az éttermek boltok piacok és ide jártunk reggelizni illetve esténként sörözni is.
1.nap Az erős szél miatt !!! Levittek !!! bennünket az 1200 méteren lévő starthelyre. Buszokkal majd terepjárókkal jutottunk el a starthelyhez. Kiírták az aznapi feladatot és kiosztották a kajacsomagokat is, de a biztonságunkat szem előtt tartva lefújták a verseny napot és szabad repülést hirdettek. Így nem telt el a napunk repülés nélkül és alkalmunk lett a helyet fölülről is megismerni. Igen tagolt a terület és nagyon dinamikus termikekkel találkoztunk.
Már a gyakorló napon éreztem nem lesz egyszerű feladat ezen a helyen jól teljesíteni. Durván 2 órát repültünk és mókáztunk rádióztunk és felhőket kóstolgattuk.
A leszállóban szakértettük, hogy igen harapós a hely :)
Este a főtéren hivatalos megnyitót tartottak majd vacsorával és élő zenével kedveskedtek a résztvevőnek.
2. nap reggel a kiértékelő központnál eligazítás és már szállítottak is bennünket a starthelyre.
A napi feladat egy XXX
A start ablak nyitása után már látható volt hogy az időjárás nem a legjobb és sokan rögtön a leszállóban landoltak. Nekem sikerült egy termikkel kitekerni és a start pontot megcsinálni, de sajnos az első fordulópontot már nem tudtam elérni. Nagyon alacsonyról a leszálló fölött találtam egy termiket amivel sikerült ismét kiemelkednem de ez is kevésnek bizonyult a forduló pont eléréséhez. Amikor kezdtem megint ott találni magam mint előtte 1,5 órával akkor már nem tudtam összpontosítani és a lentebb leírt "koppanás" balesetbe sikerült belekeverednem :)
Ezen a napon mást is értek meglepetések. pld.: Galambos Laci nem sok híján mentőernyőt nyitott. Barth Sanya a cél előtt pár méterre belerongyolt egy lakóház oldalába és a beülőjéből ledarált egy darabot ill. elszakadt pár zsinórja az U4-en :) Szóval nem csak nekem nem jött be ez a nap. A kórház látogatás után Zoki meghívott egy kajára este pedig a helyi pub-ban enyhítettem a "fájdalmaimat"
3. nap Új starthely még csodálatosabb kilátás és még nehezebb feladatnak vágtunk neki ezen a délelőttön.
A start után szinte nem is volt semmi lejtő szél és így próbáltunk termikeket keresni. Elindultama mezőnnyel a start pilont megcsinálni és megkezdeni a feladatot és ekkor a szemközti plató NAGYON adta. Életem legdobálósabb termikével találkoztam ami egy 7-8 m/s-os anyag volt. Hogy miért mondom ezt? Hát mert akkora csukást kaptam a Fire2 vel hogy komolyan elő kellett lapoznom mindent a fejemben :) (jobb oldal mellé egy bal és mindezt egy frontstallal bezsegve!) :) Elég szarul nézett ki a csomóban előttem lévő kupola. Full-Stall mester segített és már szakadtam is tovább a felhőbe. :) Utána már próbáltam nagyobb körön keringeni mert úgy éreztem elég nekem a stabil 4-5 m/s :) A starthely előtti cikk-cakk feladatot megcsináltam és indultam tovább. Az előbb említett platón 3x kellett átrepülnöm és minden alkalommal őrületesen adta a termikeket. A versenynap következő feladata igen érdekes volt ugyan is a csúcs volt a forduló pont a maga 2000-es magasságával 400-as cilinderrel. Amikor odaértünk (Gáborral meg G.Lacival) annyira alacsonyan voltunk a talajhoz képest hogy hallottuk az embereket kiabálni alattunk :) Az alföldön tanultakat hasznosítva nyertem +300 méter magasságot és felhőalapról indultam tovább a következő pont felé. Ekkor már láttam magam előtt azt a 15 km-es zöld leszálló nélküli erdőd és kezdtem elgondolkozni, hogy ha nem lesz valami ami kiemel érdekesen fejezem be ezt a napot is :)
A Zöld közepén ott volt a cucc és felhőalapon sikerült siklanom tovább. Mire átértem a fennsík fölött már láttam a többi versenyzőt, akik vészesen alacsonyról próbálnak kiemelkedni és kezdenek kikoppanni. Galambos Lacinak sikerült valahogy inverzió fölött maradva átsiklani az egész bandát és tovább menni. Nekem nagyon nagy girhelés árán sikerült kiemelkednem és eljutnom a következő pontra. A pontról már "csak" 10 km -volt a cél és láttam hogy már csak 3-an vagyunk. Lacit hallottam a rádión, hogy neki sikerült betolni a célba. A pont után siklottam és a műszerem azt jelezte kb 150 méteren beérek. Igen ám de azt nem tudhatta, hogy közöttem és a cél között egy hegy van! Szóval kerülni kellett és igy vészesen fogyott a magasságom is. Fölöttem előttem volt ekkor Seiko a japán akrós csajszi aki mint elmondta kiengedett vagy 20 liter vizet így sikerült kiemelkednie.... (nem nagyon engedik ezt a szabályok de mindegy) mellettem a hegyet jobbról kerülte egy Boom-os szerb srác aki szinte a föld fölött siklott (kb. 1 méteren) és szinte csak a talajszínt csökkenése miatt nem tette még le a lábát. A pont 400-as cilinderébe viszont bért és így sikeresen teljesítette a feladatot. (nem sajnálom tőle!!!!) :)
Nagyon boldog voltam és még ekkor sem sejtettem, hogy a többiek mind kikoppantak.Laci lett az 1. , Seiko 2. Predrag a helyi csávó 3. és én 4. Valaki még bejött 5. nek egy Niviuk-al de másnak nem is sikerült az aznapi feladaton a célba érni.
A szerb pilóták jöttek értünk és ingyen sörökkel ünnepeltük a célba érést!Összetettben Laci első lett én pedig 4. helyre kerültem.
Este Balkán koncertre vittek bennünket Raska városába ahol egy hatalmas színpad volt felállítva és a város apraja nagyja kint volt a koncerten. Több ismerőssel találkoztam a városban mint Szegeden. :)
4. nap újra az 1200 méteres starthelyre mentünk és egy XXX feladatot írtak ki.
Ismét nem volt meggyőző a startoló pilóták helyzete de mivel a startablak pár perc múlva zárt így nem volt idő tovább várakozni. Elstartoltam és nagy nehezen egy termiket sikerült kitekerni ami sajnos csak arra volt elég hogy pár forduló pontot meg tudjak csinálni és ne minimumos legyen a napom. Érdekes nap volt. A 43 indulóból 16-an értek célba talán 4 pilóta teljesített valamit a feladatból és 20 körül a leszállóban végezték. Gábor elmondása alapján start után rögtön belefutott egy -3,5 méterbe és alig ért ki a leszállóba úgy elmerült.
Hát igen ha nincs mit tekerni akkor lehetsz te ügyes, meg szép meg lehet brutál jó az ernyőd akkor sem tudsz labdába rúgni. Szóval ezt a napot rendesen bebuktuk.
Estére az összetettben Galambos Laci visszaesett a 4. helyre én meg a 16. helyre.
Estére persze freebeer "búcsú" partyt szerveztek a vendéglátóink.5.nap Az érkező front és az erős szél miatt törölték a napot. De az igazi ok az volt, hogy a pilóták között olyan kis pontkülönbségek voltak ami miatt sokan minden hülyeséget bevállaltak volna.
Jól tették hogy törölték a napot. Így volt idő egy szép záró ceremóniára és eredmény hirdetésre is. Boldogan és elégedetten indulunk neki a 510 km-es útnak Magyarországig.
Nagyon jól éreztük magunkat és a 2010-es versenyen újra ott leszünk!
Hihetetlen csodás túrát és versenyt tudhatunk magunk mögött.

Raska_2009 from Székely GYula on Vimeo.

Sok sok Foto itt!

Nincsenek megjegyzések: