2009. augusztus 8., szombat

2 x 100+

Páros 100-as repülésünk története úgy kezdődött, hogy a PD Liga versenynapját törölni kellett az Egerben nem megfelelő erős ÉK-i szél miatt. Telefonálgattunk szakértettünk hogy mit lehet ilyenkor csinálni és hol lehetne a front utáni napot értékesen felhasználni. Az ország Ék-i csücskéből terveztük a repülést de sajnos a csörlős csapatok nem tartottak üzemet sem Hajdúszoboszlón sem Kabán.
Haladtunk egyre jobban az ország közepe felé. :) Szeged használhatatlan volt mert ebben a szélben rögtön az országhatáron kívül vagyunk és a jelenleg zajló vitorlázó verseny miatt sem láttak szívesen bennünket. De hát ha egy hidegfront 1-2 napja éppen hétvégére esik akkor kötelező repülni! :)
Szolnoki csapat egyik frontembere éppen célbaeső versenyen volt a csapat csörlővel így ezt a lehetőséget is ki kellett húzni.
Következett Kunszállás, Melján Jani irányítása alatt lévő üzem. Itt sikerrel jártunk és sikerült Janit rábeszélni, hogy jöjjenek ki csörlőzni. (Janit a strandról hoztam el a családjától, hogy vezesse a csörlős autójukat.)
Szegedről ketten mentünk Zab Tónival és Cegléd felől jött még Székely Gyuszi és Virág Pisti. A pályán találkoztunk még egy két ernyőssel de nem ismertem őket, Janit, Domit és Kirut ismertem akik a helyi nagykártyák. :)
Az előzetes infók alapján ÉK szélre nem a legjobb a pálya. és várhatóan el kell majd fordulni csőrlés közben a "hosszú pályára". Kiru indult elsőnek de még a rövid száron beleoldott és nem talált semmit. Másodiknak Domi sikeresen kanyarodott és kitekert. Kiru új startja eredményes volt és sikerült neki is elindulni. Gyuszi következett aki szintén a csillagokba tekert a Gábortól kölcsönkapott Element AIR ernyővel.
Majd én álltam kötélvégre. Belefutó start következett amit nem nagyon szeretek mert baromi gyors az ernyőm trim sebessége én meg utálok futni. De összejött elsőnek és már emelkedtem is. A kanyar következett ami igen érdekes volt mert közben vagy a kezelő emelt vagy valami brutál termik tolt ezerrel felfelé és alig tudtam külső íven tartani az ernyőt. A hosszú pályára kanyarodva egy enyhe hátszélben repültem így a csörlős Lada üveghangon rongyolt alattam a porban. Egy brutál emelésben próbáltam kioldani de mivel nem a saját kioldóm volt rajtam, így nem tudtam kihúzni a szöget. Egy gyenge kitörésben arra gondoltam, hogy ha megnyugszik kicsit a kupola azonnal leoldok mert így nem lesz kafa ha valami még erősebb termiket kapok.
Így a leoldás nem a legmegfelelőbb pillanatban történt de elkezdtem keresni a termikeket. Találtam is belőlük bőven de valahogy nem akartak teljes körön meglenni. Viszont a szél kezdett elsodorni a starthelytől így ha akkor lerohadok mindenképpen gyalogolni kellett volna.
De megérkezett a megmentő 2 ragadozó madár akik festettek nekem. Gyuszi rádiózott nekem meg kérdezte hol vagyok de nem tudtam beszélni. :)
Emelkedés közben láttam hogy Zab Tónit is csörlőzik és leoldás után talált is valami emelést de mint utólag kiderült 3/4 órát sikerült neki repülni igen dobálós időben.
Én is észrevettem hogy 1500 körül nagyon dobál és nem tudtam egy értelmes kört megtenni anélkül hogy ki ne essek a fordulóból. 1700 körül kisímúltak és 2000 méteren felhőalapig emeltek.
A gps-be feladatot tettünk amit itt most nem írok le mert titok :) (na jó esetleg annyit hogy 223 km magyar rekord!) :)
Első forduló pont Kecel volt ami a starthelytől 50 km légvonalban. Kecel felé láttam hogy Kiru egy termikkel előttem éppen alapon teker és indul is tovább a következő felhőre. Én tartottam a Kurzust s Kecelnél kezdtem merülni és már nagyon akartam egy termiket. Kiru ugyan teket valamit előttem de nem találtam már meg abban a magasságban. Kénytelen voltam saját emelést keresni ás találni ami ismét teljes körön stabilan emelt.
Kiru tovább lépett én meg emelkedtem és próbáltam ismét alapra kerülni.
Ekkor láttam meg Gyuszit közeledni Gábor ernyőjével. :) Igen egyedi az AIR fekete piros színe :)
Nagyon örültem, hogy végre Gyuszival együtt repülhetünk, mert a sors úgy hozta eddig, hogy mivel ők Szolnok és környékén csörlőznek nem nagyon volt alkalom erre.
Szóval sikerült! Láttam, hogy csatlakozik még 2 vitorla is akik Szegedről jöttek.
Gyuszi videózott tekerés közben és folyamatosan rádióztunk. (sajnos nekem még mindig nincs fényképezőm.) Baja felé sodort bennünket a szél de a felhőkép is arra nézett ki jól nem pedig az előre kiírt kurzuson.
Rádióban hallottuk közben a többi ernyőst ki merre repül. (Bodócs Laci Paks felé szállt le valahol Kalocsáról és persze "BOGÁR" is az éterben volt aki folyamatosan Galambos Lacit kereste. HA beleszóltunk a rádióba Ő mindig visszakérdezett... :))) Jót röhögtünk rajta és persze tudtuk, hogy airTubi valamerre Pécs felé repül (Kalocsáról).
Bajánál kezdett elfogyni a termik és persze az idő is későre járt a termikeléshez. Ekkor már 3 órája repültünk. Ketten keresgéltünk de nem nagyon találtunk értelmes emeléseket.
Mondtam Gyuszinak, hogy vagy itt egerészünk Baja fölött amíg lehet vagy siklás át a Dunán az ártéri erdők fölött. A siklást választottuk. Igen érdekes dolog a leszálló nélküli terület felett siklani 17 km hosszan :) Többször eszünkbe jutott, hogy ez azért kissé merész ötlet volt. kb 1400 ról indultunk neki és bízva abban, hogy valami leáramlás földig nem nyom bennünket siklottunk. Ment a rádióban a mókázás de kiadta mindkettőnknek. Én +800 on értem át Gyuszi meg valamit megtekert középen így kb +600 on érkezett a "Dunántúlra" :) Pörböly után pásztáztuk a területet hátha valami kis emelést találunk de vészesen közeledett a talaj. Egy 2 m/s emelést még sikerült megtekerni de ekkor láttam hogy Gyuszi összeért az árnyékával. "Ezt a pár kilométert ajándékba kapod" mondtam neki és leszálltam mellé, hogy együtt örüljünk a napnak.
A leszállás után visszanavigálás után tudtuk meg, hogy ismét sikerült 100 km fölött repülnünk.
Boldogan gyalogoltunk be Pörböly faluközpontjába a kocsmába (kb 5km) ahol a visszaszállítást vártuk. (Virág Pisti és Zab Tóni már úton voltak a kocsikkal.)Pörbölyön rengeteg szúnyog volt és csapkodtuk magunkat a kesztyűnkkel és megállás nélkül vakartuk magunkat. A kopasz fejemen már rendesen nagy puklik lettek a csípésektől amikor hozzánk lépett egy kis srác és ezt kérdezte.: "Nem kértek szúnyogriasztót?" Azt hittem rosszul hallok! :))) Tetőtől talpig befújtam magam a kapott illatosított cuccal ami némileg enyhítette a szúnyogok támadását.
Megérkeztek az autók és már robogtunk is haza.
Itt szeretném megköszönni Melján Janinak a csörlős üzemet.
Virág Pistinek és Zab Tóninak a visszaszállítást.
Rácz Gabinak, hogy hagyta megint koptatni az ernyőjét :)
Na és persze Katinak és Áginak akik elengedtek bennünket ma is repülni.
Gyuszinak köszönöm a videókat és a társaságot! :)

A végeredmény: Kunszállás - Pörböly
Székely Gyuszi 105 km (AIR)
Amadé 103 km (Fire2)
Element Fire2 és az Element AIR nyerte a napot az MKK-ban :)

1 megjegyzés:

meljan írta...

Gratulálunk a szép repüléshez! Köszönjük, hogy megtiszteltetek jelenlétetekkel és öregbítettétek repülési területünk jó hírét!

Kiru végül 82km-t repült ( http://www.xcontest.org/hungary/repulesek/reszletei:Kiru/8.8.2009/11:30 ), Domi leszállt a Soltvadkerten lévő Büdös-tónál fürdőző barátaihoz, ami kb.35km ( http://pg.c2.hu/index.php?pid=6&folderid=4059&picid=129601 ), a többiek közül is szinte mindenki elsőre kitekert (ebben a szélirányban, akár 5km-en át tud a pilóta a csörlőkötél végén termiket választani), ezekből több kisebb táv is született.

Én 9 csörlést sofőrködtem kb. másfél óra alatt, majd kb. három órás startból Jánoshalmáig jutottam, ez kb. 65km lett.